Sådan styrer du dit serie-monster – interview i TAKE 84 om Instruktørens rolle på fiktionsserier

SÅDAN STYRER DU DIT SERIE-MONSTER

I den seneste udgave af fagbladet TAKE udforsker tema-redaktør Zinnini Elkington instruktørens rolle på fiktionsserier. Her taler hun blandt andre med filminstruktør Søren Balle om, hvordan man som instruktør navigerer i produktionen af TV-serier.  

I interviewet fortæller han: “Der er en liste af ting, jeg gerne vil have talt igennem både med producer og manuskriptforfatter, inden vi giver håndslag på et samarbejde. Og den liste er blevet meget lang. […] Serier er jo sådan et mærkeligt møde mellem et meget systematisk, rationelt, logisk puslespil, der skal bygges op, hvor man alligevel skal få plads til at få ens intuitioner med i det. Det er noget af det, der er allersværest. Og noget af det, jeg synes, er det mest interessante ved at arbejde i den maskine.”

SØREN BALLE

SØREN BALLE er uddannet instruktør fra Den Danske Filmskole i 2009, og spillefilmsdebuterede med Klumpfisken i 2014. Han har været episodeinstruktør på tv-serier som ’Norskov’ (2015), ’Herrens veje’ (2017) og ’Fred til lands’ (2019), og været konceptuerende instruktør på bl.a. ’Equinox’ (2020), ‘Dag & Nat’ og ’Oxen 2’.

Han var også konceptuerende instruktør på tredje sæson ’Bedrag’ (2019), der vandt en Robert for bedste tv-serie, og sidder i bestyrelsen hos Danske Filminstruktører.

“Den anden ting er at anerkende, at den kreative proces er en levende proces hele vejen igennem, materialet skal leve og ånde gennem de mennesker der arbejder med det. Så er man rigtig langt. […] Der bliver masser af frustrationer og skuffelser og skænderier. Og det er okay. Det er ikke ensbetydende med, at der er gået noget galt i ens samarbejde.” fortæller Søren Balle.

Læs hele Zinninis interview med Søren Balle nedenfor.